ahoj,
na horyzoncie widać Gniazdo Piratów, a w nim dwa zespoły informatyczne
rozgrywające bitwę morską! Tonie trafiony pięciomasztowiec, zwycięzcy
pokrzepiają się piwem i budują w suchym doku definicję słowa bufor.
Tak było 8.04.2003 na spotkaniu Klubu Informatyka w Warszawie. Powszechnie
znaną grę w okręty wzbogaciliśmy w ten sposób, ze każdy okręt ukrywał
pod swoimi masztami literki składające się na słowo okołoinformatyczne.
Zatopić okręt można było albo tradycyjnie, poprzez trafienie wszystkich jego
masztów, albo nieco wcześniej - zgadując na podstawie już trafionych liter
całe słowo.
To jednak nie wszystko; należało ułożyć definicję odkrytego słowa w
taki sposób, aby była ona zrozumiała dla 7-letniego dziecka. I cóż się
okazało - nie jest tak łatwo wyjaśnić w prostych słowach, co to jest bit,
pamięć, test...
Ułożone przez oba zespoły definicje podlegały surowej ocenie sędziów,
którzy niejednokrotnie odrzucali pierwszą wersję i zalecali poprawki.
Wszystkie definicje zostały umieszczone poniżej w Słowniczku informatycznym -
mamy cichą nadzieję, że nasze epokowe osiągnięcia zostaną wykorzystane
przez dydaktyków uczących informatyki w najmłodszych klasach.
Sumiennie i z poczuciem humoru sędziowali Borys Czerniejewski i Marek Hołyński.
Podziękowania należą się Bogusiowi Plucie, który w imieniu producentów
muzycznych ufundował krzynkę piwa dla zwycięskiego zespołu.
Słowniczek informatyczny
Bit - nie ma nic wspólnego z biciem, to zero albo jeden
Bufor - miejsce do przechowywania informacji tylko na chwilę
Hasło - tajne słowo, które pozwoli ci wejść do Internetu lub np.
d@mu
Język - słowa i zdania, które rozumie komputer
Klucz - słowo lub liczba niezbędne zapisywania i odczytywania
zaszyfrowanej wiadomości
Kod - informacja zapisana w sposób zrozumiały dla komputera (nie mylić
z kotem)
Log - dzienniczek zdarzonek
Pamięć - miejsce w komputerze, w którym przechowuje się różne
informacje
PIN - pomocniczy numer służący do rozpoznania osoby
Port - miejsce, gdzie przypływają i odpływają różne informacje z
zewnątrz, można tam też zacumować różne urządzenia
Sieć - jak kilka komputerów jest połączonych i można na nich grać w
kilka osób
Tło - to, co widzisz na ekranie, jak nie ma na nim nic innego
Test - sprawdzanie, czy wszystko dobrze działa
Bit - nie ma nic wspólnego z biciem, to zero albo jeden
Bufor - miejsce do przechowywania informacji tylko na chwilę
Hasło - tajne słowo, które pozwoli ci wejść do Internetu lub np.
d@mu
Język - słowa i zdania, które rozumie komputer
Klucz - słowo lub liczba niezbędne zapisywania i odczytywania
zaszyfrowanej wiadomości
Kod - informacja zapisana w sposób zrozumiały dla komputera (nie mylić
z kotem)
Log - dzienniczek zdarzonek
Pamięć - miejsce w komputerze, w którym przechowuje się różne
informacje
PIN - pomocniczy numer służący do rozpoznania osoby
Port - miejsce, gdzie przypływają i odpływają różne informacje z
zewnątrz, można tam też zacumować różne urządzenia
Sieć - jak kilka komputerów jest połączonych i można na nich grać w
kilka osób
Tło - to, co widzisz na ekranie, jak nie ma na nim nic innego
Test - sprawdzanie, czy wszystko dobrze działa