Klub Informatyka w uroczystej atmosferze ukończył 3 lata - Marek Hołyński zdmuchnął świeczki na urodzinowym torcie, wszyscy klaskali, a niżej podpisana dostała drzewo (serio!).
Tematem spotkania były portale intranetowe. Projekty intranetowe mają swoją specyfikę, technologia gra w nich często mniejszą rolę niż aspekty organizacyjne czy metody zarządzania informacją.
Gośćmi spotkania byli:
- Michał Drynkowski (Intercon, wykonawca m.in. portalu emFinanse dla BRE Bank);
- Aleksiej Krokos (Matrix, wykonawca m.in. portalu dla Polkomtela);
- Paweł Miazek (PKO BP);
- Michał Przymusiński (TVP);
- Michał Wolański (NBP).
Mieliśmy więc reprezentowanych zarówno dostawców, jak i właścicieli portali intranetowych.
Jakie cele pragnie zwykle osiągnąć firma, tworząc portal wewnętrzny? Najczęściej wymieniane to: uporządkowanie informacji i łatwy do nich dostęp, usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikami, wspomaganie procesów biznesowych. Często portal ma być podstawowym środowiskiem pracy, zapewniającym dostęp do wszystkich potrzebnych pracownikowi aplikacji. Wymieniane są także cele bardziej ulotne, jak budowanie społeczności pracowników firmy, zwiększenie lojalności pracowników wobec firmy. Zwykle decyzja o budowie portalu jest podejmowana na najwyższym szczeblu i poparcie zarządu jest niezbędne dla powodzenia projektu.
Dość zgodnie wyrażono pogląd, ze właścicielem portalu nie powinni być informatycy. W zależności od specyfiki firmy może to być dział zajmujący się promocją, komunikacją, PR wewnętrznym, również dział sprzedaży (tak jest w przypadku portalu emFinanse).
Niezwykle istotne przy budowie i użytkowaniu portalu jest dobre zarządzanie informacją. Tu trudno jest podawać recepty - na pewno potrzebna jest taksonomia (jedna lub kilka), dobre mechanizmy wyszukiwania, zaprojektowanie użytecznego ukladu informacji. Oczywiście żadna taksonomia nam nie pomoże, jeśli użytkownicy wprowadzający informacje nie będą ich poprawnie opisywać i klasyfikować.
Różnie realizowane są powiązania pomiędzy intranetem, ekstranetem i internetem firmowym. W TVP wspólny Content Management System służy zarówno zarządzaniu intranetem, jak i portalem internetowym; bank PKO BP dopiero dąży do takiego rozwiązania, podczas gdy NBP ma całkowicie oddzielny intranet i kilka portali internetowych.
Ciekawym punktem spotkania była rozmowa o opłacalności projektów intranetowych. Okazało się, że jest to bardzo trudno policzyć, że często nawet nie próbuje się tego robić, poprzestając na przedstawieniu korzyści jakościowych.
Serdecznie dziękuję naszym gościom za udział w spotkaniu - wiele się dowiedzieliśmy, mieliśmy okazję zadać trochę pytań, wymieniono sporo wizytówek :)
Dla osob zainteresowanych tą tematyką dodam, że na spotkaniu mieliśmy okazję poznać organizatora konferencji o Intranetowych Portalach Korporacyjnych, której druga edycja odbędzie się w kwietniu w Warszawie; mam nadzieję podać niebawem szczegóły.
Uznanie należy się także obsłudze restauracji Kilimanjaro, która stworzyła bardzo miłą atmosferę, a podane przekąski były smaczne i oryginalne.
Anna Ostaszewska
Goście spotkania:
|
Paweł Miazek
Absolwent Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej – specjalizacja Zarządzanie Przedsiębiorstwem i Systemy Informatyczne. Od 2001 roku pracownik Departamentu Promocji i Komunikacji PKO BP. Od 2003 roku odpowiedzialny w banku za komunikację zewnętrzną i wewnętrzną z wykorzystaniem kanałów elektronicznych, w tym za budowę portalu korporacyjnego. Członek wielu zespołów projektowych i grup roboczych związanych głównie z nowymi technologiami tj. przejęcie Inteligo, migracja e-PKO do Inteligo, wdrożenie usług PKO Inteligo, a także ds. prywatyzacji i reorganizacji Banku.
|
|
Michał Przymusiński
Absolwent wydziału polonistyki UW o specjalności animacja kultury. Od początku swojej pracy związany z przedsięwzięciami internetowymi i multimedialnymi, m.in. jako dyrektor techniczny stworzył portal Radia Zet (www.radiozet.pl), jako szef projektu zaprojektował i uruchomił portal HBO Polska (www.hbo.pl). Pracował również jako kierownik portalu internetowego w Netia Telekom S.A. (www.internetia.pl). Od października 2002 w TVP S.A. jako pierwszy dyrektor Ośrodka Nowe Media przeprowadził jego reorganizację oraz zmodernizował internetowe witryny TVP tworząc z nich jeden spójny serwis. Nadzorował uruchomienie projektu nowego intranetu TVP połączonego z systemem dystrybucji treści do internetu TVP (CMS). Pracując dla TVP jako pierwszy w Polsce przeprowadził zakończone sukcesem testy transmisji wideo w sieci GSM na telefony komórkowe. Pomysłodawca i szef projektu TVP Serwis mobilny. W 2005 m.in. brał udział w pracach nad przygotowaniem nowelizacji misji telewizji publicznej przyjętej przez Zarząd TVP w marcu 2005 r. oraz wraz z Michałem Komarem uruchamiał Polski Słownik Biograficzny w internecie (iPSB).
|
Projekty, w których biorą udział nasi goście:
BRE BANK
Nazwa projektu:
Ekstranet / Intranet emFinanse – portal korporacyjny dla pracowników Spółki i Konsultantów (pośredników finansowych
i agentów ubezpieczeniowych)
Start projektu: grudzień 2005
Obecny status portalu:
Faza testów przedwdrożeniowych (release 1.0)
Liczba użytkowników:
Docelowo 500 osób (w tym: 100 pracowników firmy + 400 Konsultantów: pośredników finansowych i agentów ubezpieczeniowych)
Użyta technologia:
Serwer baz danych: hybrydowy MSSQL 2000 / MySQL
Serwer aplikacji: JBoss
CMS: StartWeb – autorskie rozwiązanie firmy Intercon
Technologia: JAVA / WebWork Framework
PKO BP
Nazwa projektu: „Przebudowa portalu intranetowego”
Start projektu: lipiec 2003 r.
Obecny status portalu:
Obecnie trwa realizacja pierwszego etapu budowy portalu korporacyjnego tj. portalu intranetowego
oraz przygotowania do kolejnych etapów tj. portalu ekstranetowego i migracji portalu internetowego.
Dotychczas:
• określono biznesowy i techniczny model funkcjonowania portalu,
• zakupiono i wdrożono System Zarządzania Portalem Intranetowym,
• rozpoczęto budowę funkcjonalności biznesowych i stopniowe zastępowanie nimi istniejących stron i serwisów intranetowych,
• rozpoczęto realizację zadań niezbędnych do uruchomienia portalu ekstranetowego dla pośredników i partnerów Banku,
• rozpoczęto integrowanie mechanizmów wykorzystywanych w portalu intranetowym i internetowym
Liczba użytkowników:
Aktualnie z portalu intranetowego korzysta ok. 15 000 użytkowników. Liczba ta dynamicznie rośnie i na koniec 2006 roku powinna osiągnąć ok. 40 000 użytkowników.
Użyta technologia:
Portal korporacyjny PKO BP jest budowany z wykorzystaniem Oracle Application Server 10g Enterprise Edition. Głównymi modułami, które są obecnie wykorzystywane są Oracle Portal i Oracle Internet Directory. System jest integrowany w miarę potrzeb z innymi systemami wykorzystywanymi w Banku np. MS Active Directory, ARIS. Stopniowo uruchamiane są kolejne moduły systemu OAP.
Polkomtel
Nazwa projektu: Planeta Plusa
Start projektu: maj 2004
Obecny status portalu:
wdrożony produkcyjnie
Liczba użytkowników:
Ok. 3000
Użyta technologia:
IBM WebSphere Portal
IBM WebCMS
IBM Team Workspace
IBM Lotus Sametime
IBM WebSphere Application Server
IBM DB2
TVP
Nazwa projektu: "Intranet w TVP"
Start projektu: 15 września 2003 r.
Obecny status portalu:
planowanie fazy II wdrożenia (nowe funkcjonalności, sprzęt i platforma aplikacyjna)
Liczba użytkowników:
miesięcznie 4752
Użyta technologia:
PHP+MySQL jako podstawa warstwy publikacyjnej, Oracle, Cuadra STAR i inne... wiele (zbyt wiele) innych...